Skip to main content

Penyediaan Akaun Syarikat untuk di hantar ke LHDN

Hi...

Berkurun tak update blog..

Bukan malas, tapi kepala aku tak larat nak fikir nak update blog sebab banyakkk sangat hal yang nak di selesaikan..

Yang paling aku fokus adalah buat akaun untuk bapak mertua aku punya company..

Ya..akaun..untuk setahun-2017


Akaun untuk LHDN


Ya ampunnnn...dokumen terabur, dokumen ada yang ada, ada yang takde..
tak pernah langsung ada akaun yang sebetulnya hanya berdasarkan anggaran semata-mata..

Duit masuk dan duit keluar tak di control, baucer ada yang di tulis dan ditanda tangani, tapi banyak yang tiada..

Setahun pendapatan hampir 1juta, tapi TIADA dokumen menunjukkan bayaran, pembelian, perbelanjaan, semuaaa...Ya semua..

Hampir 10 tahun dalam bisnes, akaun yang tepat TIADA..

Aku dah nampak lama perkara ni..

Cuma tak bersuara kepada yang hak..aku cuma suarakan kepada En Suami..

Sampai la satu hari..En Suami bagitau aku..

"LHDN datang pejabat bapak.."

Ya, satu MUSIBAH kalau LHDN datang audit..

Bapak mertua aku, hanya ada AIR LIUR, dan anak dia (rakan kongsi) langsung tak bersuara..

dannn....hasil Audit

Cukai temasuk penalti lewat untuk tempoh bercukai 2013 sehingga 2016 adalah sebanyak RM 100k++ bagi SEORANG rakan kongsi..

Hasil merayu dan rayuan kurangkan bayaran adalah RM78 ribu seorang dan ansuran sebanyak RM4 ribu lebih sebulan selama 18 bulan..

Banyak hokeyh....

27 Mac 2018, aku ke pejabat peguam untuk tandatangan surat Loan, sekali dah ambil cuti aku ingat nak ke LHDN sekali dengan PIL aku..sekali harung jimat cuti aku ken..hikhikhik

Kenapa aku yang kena ke LHDN tu?

Sebab bapak mertua aku dah suruh aku buat akaun dia..untuk tahun 2017

Setahun lepas punya cerita tau..dan macam aku cakap awal tadi, SEMUA BERTERABUR.....

Aku hanya ada akaun dari syarikat yang buat akaun (berdasarkan anggaran, bukan dokumen), dan aku tanya Pn Sunarti LHDN tu boleh ke guna format yang sama dan aku cuba cari dokumen.. Dia cakap boleh, tapi dia akan audit akaun yang aku akan buat tu nanti..

Start hujung bulan 3, aku cari dokumen, beli fail, baucer, alatulis, untuk mula buat akaun..aku mula dari KOSONG..

Dua almari aku selongkar, dan aku korek apa yang ada dalam kereta, (simpan dokumen dalam kereta) semua tempat dengan bantuan mak mertua aku gak..

Kat tempat kerja aku pun aku sambung buat sebab aku tengah bulan, kerja akaun rilek sikit..So fokus kat kerja akaun Company bapak mertua aku je lah..

Sampai mimpi-mimpi tau aku buat akaun nih..

Start dari lepas subuh, sebelum pergi kerja dan kalau hari cuti sebelum anak-anak bangun..sambung ke tempat kerja, dan petang rehat jap layan anak-anak, dan malam aku start buat balik..sampai Adik Solehah nak tidur, aku tidur lah sekali..hahaha..

Penat..

Tapi, sebelum bulan Mei ni, aku dah berjaya habiskan akaun tu, tapi blm sempat nak rekod dalam buku tunai..dan bank..

Yang aku buat hanyalah dalam bentuk excel je..(sebab tak renyah kan nak key in)... Tapi buku Tunai tu penting tau, sebab itu sebenarnya adalah buku catatan pertama dan boleh di jadikan sumber rujukan utama untuk semua dokumen..

Aku ingat nak upgrade Projek Mini Office yang pernah aku buat dulu..

Tapi tunggu dulu lah.. Budget nak buat tu pun nak di ambil kira jugak..

Sambung next entry untuk kenduri Jejak Tanah Adik Solehah..





Comments

Popular posts from this blog

Masalah apabila Menggunakan Kad Debit di Stesen Minyak

Situasi 1 Isi kurang dari jumlah yang kita bagitau kat kaunter dan refund yang lambat Petang Khamis, on the way balik dari tempat kerja, aku ke Stesen minyak Petron untuk isi minyak. Macam biasa aku akan gunakan kad debit untuk isi minyak sebab aku jarang ada cash.Cash aku simpan semata-mata untuk belanja makan aku jer bila pergi kerja..dan memang tak pernah banyak..kadang-kadang cukup untuk belanja seminggu jer.. So, aku terus ke kaunter dalam kedai dan bagitau jumlah yang aku nak iaitu RM90.00..Dah isi tengok-tengok aku boleh isi RM85.00 je itupun dah 3 kali aku pam jugak masuk..untuk mengelakkan tumpah keluar aku pun stop dan letak balik pam tu.. Aku masuk semula ke dalam kedai dan bagitau cashier tu yang aku isi tak cukup RM90 maksudnya ada balance RM5. Cashier tu mintak kad aku balik dan sup sap sup sap dia buat pastu print receipt semua dia cakap OK.. Aku pun keluar la dari stesen tapi dalam kepala otak macam ‘hmmm…apa akan jadi kalau dia cas aku 2

Tips:::Buat pinjaman atas nama sendiri untuk orang lain

Hi, Kecoh sekarang kes artis perempuan yang dulu femes menyanyi berkumpulan pasal kes percaya bagi kawan baik dia guna nama dia untuk buat loan beli kereta..atas dasar percaya si kawan tadi tak terfikir yang dia akan kena khianat..akibatnya 2 tahun dia duduk kat dalam negara sahaja sampaikan nak jenguk anak kat luar negara pon tak boleh (pasal ape anak dia kt luar negara tu tak pulak aku tau)... Ok ni tips yang aku pernah buat masa aku tolong belikan kereta untuk adik aku yang tak boleh buat loan sebab bank statement dia tak berapa cantik.. 1. Korang kena tanya kereta apa yang dia nak pakai dan berapa bayaran bulanan yang dia mampu untuk berapa tahun. 2. Bila dia dah bagitau kereta apa, tolong dia cari dekat kedai atau di  mudah.my  kereta yang dia nak tadi tu 3. Dalam pemilihan jenis kereta, korang kena ambil kira jugak, kalau nanti korang yang kena pakai kereta tu, amatlah penting pilih kereta yang senang untuk dijaga dan rendah kos maintenance dan jangan lupa untuk a

Akibat Minum Air selusuh terlalu awal

Hi, Harini nak cerita pasal air selusuh sebab ada kawan baik aku ni dah cukup 40minggu mengandung tapi masih belum ada apa2 tanda untuk bersalin. Sekarang setiap hari dia kena pergi ke hospital untuk cek CTG. Aku whatsapp dia tanya khabar,tanya jugak mana tau dah ada tanda tapi belum ada sakit contraction..( macam aku masa mengandung Ammar,minggu ke 38 ada sikit darah turun ) tapi lagi 4 hari nak sampai due date baru bersalin.. Lepastu,dia tanya aku boleh ke minum air selusuh kot kot boleh cepat bersalin? Ni aku nak tegaskan, Tolong yer ...tolong sangat2..pada sapa yang baca post ni,yang nak cari tips tentang air selusuh.. Tolong jangan minum air selusuh sehingga bukaan sudah 4-6cm sahaja!!! (ada gynae yang hanya benarkan minum air selusuh bila bukaan sudah 8cm) Ini bukan perkara remeh dan aku tulis ni berdasarkan pengalaman aku sendiri yang masa tu aku dipaksa minum air selusuh pada hari selepas turun darah tu lagi.. Aku paling ingat MIL aku mintak dekat sorang Ust