Skip to main content

Masalah apabila Menggunakan Kad Debit di Stesen Minyak


Situasi 1

Isi kurang dari jumlah yang kita bagitau kat kaunter dan refund yang lambat

Petang Khamis, on the way balik dari tempat kerja, aku ke Stesen minyak Petron untuk isi minyak.

Macam biasa aku akan gunakan kad debit untuk isi minyak sebab aku jarang ada cash.Cash aku simpan semata-mata untuk belanja makan aku jer bila pergi kerja..dan memang tak pernah banyak..kadang-kadang cukup untuk belanja seminggu jer..

So, aku terus ke kaunter dalam kedai dan bagitau jumlah yang aku nak iaitu RM90.00..Dah isi tengok-tengok aku boleh isi RM85.00 je itupun dah 3 kali aku pam jugak masuk..untuk mengelakkan tumpah keluar aku pun stop dan letak balik pam tu..

Aku masuk semula ke dalam kedai dan bagitau cashier tu yang aku isi tak cukup RM90 maksudnya ada balance RM5. Cashier tu mintak kad aku balik dan sup sap sup sap dia buat pastu print receipt semua dia cakap OK..

Aku pun keluar la dari stesen tapi dalam kepala otak macam ‘hmmm…apa akan jadi kalau dia cas aku 2 kali?’ so aku pun simpan semua resit dengan baik sekali..

Masa aku isi tu hari Khamis, dan macam biasa Isnin pagi aku akan cek akaun bank aku..
Aku tengok, ehhh semacam je balance duit aku nih…(dapat detect sebab duit pun tak berapa nak ada kan..heh heh heh)

Sekali aku tengok Transaction History. Wahhhh cas 2 kali la isi minyak haritu..sebab dua-dua pun bahagian DEBIT dan langsung takde amaun kat bahagian KREDIT..

Kad Debit Maybank


Aku pun kelam lah call balik Stesen tu, (kan dah simpan resit, so tau lah no telefon stesen tu kennn) Aku bercakap dengan owner Stesen tu sendiri seorang Chinese yang sangat sopan dan berbahasa..Dia explain kat aku, yang dalam masa 14 hari bekerja duit tu akan di kembalikan..

Aku tak puas hati, aku call bank jugak dan penjelasan yang sama aku dapat dan staff bank tu bagitau aku, bank tak cas aku, yang cas aku adalah Stesen Minyak tu, makanya Bank tak boleh buat apa-apa..melainkan tunggu sehingga bank sebelah "sane" tu return duit tu balik baru duit tu ada balik kat aku..

HOHEMGEEEEE…..14 hari..lama tu..bajet minyak aku seminggu tu lupus tau..sehingga duit tu dapat balik..

Situasi 2

Cancelled transaction dan Pre-Auth Debit RM200

Hari Sabtu petang jugak, aku mintak izin En Suami nak ke kedai beli barang dan terus isi minyak kereta untuk senang aku tak kelam kabut pepagi Isnin. Sementara anak dua-dua pun tido, aku pergi la sensorang..

Aku nak isi kat Petron Gopeng sebab dekat jer.. Tapi aku pergi kat kaunter dia cakap Offline pulak haritu.. So, aku terpaksa ke Petron yang kat tempat aku di charge 2 kali minggu lepas tu..

Aku tak masuk kaunter. Aku buat self-service jer..!st time aku buat, masuk Kad Debit, ok.. pastu, aku kena masukkan kad Loyalty Petron tu dan TAK BOLEH masuk..aku tolak-tolak baagi masuk tapi last-last sales cancelled..

Aku tunggu lah mesin tu PRESET balik, then aku swipe kali ke-2, dan kali ni kad Loyalty aku dia boleh detect, dan aku dah boleh pam..

Aku pam sampai FULL tank, dan aku letak balik pam tu, makanya keluarlah resit..

Aku pun balik lah rumah..

Macam biasa pepagi Isnin, aku tengok akaun bank aku kat M2U..Aku tengok eeeehhhhhh mak aiiii banyak nya kurang duit aku nih..

Sebab aku swipe 2 kali, bank tolak RM400 dari akaun aku untuk Pre-Auth Debit walaupun yang 1st aku swipe tu CANCELLED!!


Kad Debit Maybank

Dannnn….untuk yang 2nd transaction tu, Pre-Auth Refund sekali dengan jumlah sebenar yang aku isi minyak tu dah di cas ke dalam akaun aku, TAPI yang CANCELLED tu masih belum nampak bayang..

Kad Debit Maybank

Aku macam, watttttt……banyak dah bank hold duit aku untuk bulan ni..takkan ini pun nak 14 hari bekerja jugak? Lama tu..

Aku terfikir kalau jadi dekat orang yang bajet dia untuk sebulan tu cukup-cukup je, macamana?tak ke menyusahkan orang yang hidup dalam kesempitan?

Kalau bank tak refund macam mana?

Kalau orang tu takde M2U mcamana?

Kalau orang tu tak sedar pun terjadinya hal macamni kat akaun bank dia?

Banyak masalah yang akan terjadi untuk sistem yang di implement dan akan menyusahkan dan menyukarkan perjalanan hidup orang lain jugak..

Serius…Aku terus macam ada sedikit fobia untuk guna kad Debit aku..

Mungkin lepas ni aku akan ambil iktibar dengan 2 kes yang kena kat aku ni, ataupun nak lebih mudah sebelum isi minyak, kena keluarkan CASH dulu. Lebih selamat dan teratur.. 

So, korang hati-hati yer kalau nak guna Kad Debit korang untuk isi minyak lepas ni..

Pssssttt...haritu ada terbaca kat Internet jugak, yang kaunter mintak kad kita untuk swipe kali kedua kengkonon untuk pengesahan..Tolong JANGAN BAGI kad korang yer..sebab ini semua scam..sekali tu dah successfull maksudnya pembayaran korang dah OK..kalau ada kedai atau tempat membeli tu mintak kad korang 2 kali, sila buat report kepada bank OK...


Comments

Popular posts from this blog

Tips:::Buat pinjaman atas nama sendiri untuk orang lain

Hi, Kecoh sekarang kes artis perempuan yang dulu femes menyanyi berkumpulan pasal kes percaya bagi kawan baik dia guna nama dia untuk buat loan beli kereta..atas dasar percaya si kawan tadi tak terfikir yang dia akan kena khianat..akibatnya 2 tahun dia duduk kat dalam negara sahaja sampaikan nak jenguk anak kat luar negara pon tak boleh (pasal ape anak dia kt luar negara tu tak pulak aku tau)... Ok ni tips yang aku pernah buat masa aku tolong belikan kereta untuk adik aku yang tak boleh buat loan sebab bank statement dia tak berapa cantik.. 1. Korang kena tanya kereta apa yang dia nak pakai dan berapa bayaran bulanan yang dia mampu untuk berapa tahun. 2. Bila dia dah bagitau kereta apa, tolong dia cari dekat kedai atau di  mudah.my  kereta yang dia nak tadi tu 3. Dalam pemilihan jenis kereta, korang kena ambil kira jugak, kalau nanti korang yang kena pakai kereta tu, amatlah penting pilih kereta yang senang untuk dijaga dan rendah kos maintenance dan jangan lupa untuk a

Akibat Minum Air selusuh terlalu awal

Hi, Harini nak cerita pasal air selusuh sebab ada kawan baik aku ni dah cukup 40minggu mengandung tapi masih belum ada apa2 tanda untuk bersalin. Sekarang setiap hari dia kena pergi ke hospital untuk cek CTG. Aku whatsapp dia tanya khabar,tanya jugak mana tau dah ada tanda tapi belum ada sakit contraction..( macam aku masa mengandung Ammar,minggu ke 38 ada sikit darah turun ) tapi lagi 4 hari nak sampai due date baru bersalin.. Lepastu,dia tanya aku boleh ke minum air selusuh kot kot boleh cepat bersalin? Ni aku nak tegaskan, Tolong yer ...tolong sangat2..pada sapa yang baca post ni,yang nak cari tips tentang air selusuh.. Tolong jangan minum air selusuh sehingga bukaan sudah 4-6cm sahaja!!! (ada gynae yang hanya benarkan minum air selusuh bila bukaan sudah 8cm) Ini bukan perkara remeh dan aku tulis ni berdasarkan pengalaman aku sendiri yang masa tu aku dipaksa minum air selusuh pada hari selepas turun darah tu lagi.. Aku paling ingat MIL aku mintak dekat sorang Ust