Skip to main content

Tips:::Buat pinjaman atas nama sendiri untuk orang lain

Hi,

Kecoh sekarang kes artis perempuan yang dulu femes menyanyi berkumpulan pasal kes percaya bagi kawan baik dia guna nama dia untuk buat loan beli kereta..atas dasar percaya si kawan tadi tak terfikir yang dia akan kena khianat..akibatnya 2 tahun dia duduk kat dalam negara sahaja sampaikan nak jenguk anak kat luar negara pon tak boleh (pasal ape anak dia kt luar negara tu tak pulak aku tau)...

Ok ni tips yang aku pernah buat masa aku tolong belikan kereta untuk adik aku yang tak boleh buat loan sebab bank statement dia tak berapa cantik..

1. Korang kena tanya kereta apa yang dia nak pakai dan berapa bayaran bulanan yang dia mampu untuk berapa tahun.

2. Bila dia dah bagitau kereta apa, tolong dia cari dekat kedai atau di mudah.my kereta yang dia nak tadi tu

3. Dalam pemilihan jenis kereta, korang kena ambil kira jugak, kalau nanti korang yang kena pakai kereta tu, amatlah penting pilih kereta yang senang untuk dijaga dan rendah kos maintenance dan jangan lupa untuk ambil kereta yang high trade-in value.

3. Survey harga kereta,tahun,jenis dan transmission.

4. Cari kereta,dan kalau dah jumpa periksa dulu condition kereta. Jangan ambil kereta yang dah nak luruh anggota badan nya sudah lah..

5. Kalau kereta takde rekod kemalangan,interior bersih,cat dan sistem enjin semua ok baru tanya harga.

6. Try deal harga untuk proses bayar downpayment sampai ke proses bayaran bulanan dengan pihak penjual.

7. (OK part ni paling penting) bayaran bulanan yang orang tu kena bayar ni korang kena ambil kira

  •       gaji korang
  •       ansuran bulanan kereta yang korang sedang pakai bila dan campur dengan ansuran bulanan kereta yang bakal dibayar oleh orang yg diberi kepercayaan tadi sebab kalau kita dengar cakap dia mesti dia cakap dia mampu nak bayar walau berapa pon..
  •       kena kira let say dia tak boleh bayar lagi nanti,berapa kos bulanan yang korang kena topup untuk langsaikan hutang bulanan tersebut dan ia takkan membebankan korang
  •       kalau boleh mintak sikit downpayment yang korang akan simpan untuk tujuan kecemasan. At least 3 bulan bayaran bulanan.

  8. Selesai kira,baru proceed untuk apply loan.

  9. Jadikan no telefon kita untuk bank contact untuk ape2 urusan contoh bila bayaran bulanan belum dibuat korang akan dapat call atau sms.

 10. Bila loan dah lulus, kena pantau pembayaran bulanan jangan bagi sampai lewat bayar atau tak bayar terus.

 Aku pernah gak dapat sms dari bank yang bagitau pembayaran belum dibuat untuk current month. Aku terus tanya adik aku dan aku dahulukan duit aku dan kemudian dia bayar balik..

Aku kena jaga jugak jangan sampai tertunggak demi rekod baik aku dalam CCRIS..Sebab untuk loan aku sendiri aku susah2 jaga,tak nak lah sebab kan orang lain aku pulak yang susah di kemudian hari..

P/s :: selain adik beradik aku pon susah nak pecayakan orang dan takkan sanggup guna nama aku even untuk jadi penjamin sekalipon..banyak dah kes yang aku jumpa keliling2 aku ni blacklist sebab jadi penjamin sahaja..

Comments

Popular posts from this blog

Masalah apabila Menggunakan Kad Debit di Stesen Minyak

Situasi 1 Isi kurang dari jumlah yang kita bagitau kat kaunter dan refund yang lambat Petang Khamis, on the way balik dari tempat kerja, aku ke Stesen minyak Petron untuk isi minyak. Macam biasa aku akan gunakan kad debit untuk isi minyak sebab aku jarang ada cash.Cash aku simpan semata-mata untuk belanja makan aku jer bila pergi kerja..dan memang tak pernah banyak..kadang-kadang cukup untuk belanja seminggu jer.. So, aku terus ke kaunter dalam kedai dan bagitau jumlah yang aku nak iaitu RM90.00..Dah isi tengok-tengok aku boleh isi RM85.00 je itupun dah 3 kali aku pam jugak masuk..untuk mengelakkan tumpah keluar aku pun stop dan letak balik pam tu.. Aku masuk semula ke dalam kedai dan bagitau cashier tu yang aku isi tak cukup RM90 maksudnya ada balance RM5. Cashier tu mintak kad aku balik dan sup sap sup sap dia buat pastu print receipt semua dia cakap OK.. Aku pun keluar la dari stesen tapi dalam kepala otak macam ‘hmmm…apa akan jadi kalau dia cas aku 2

Akibat Minum Air selusuh terlalu awal

Hi, Harini nak cerita pasal air selusuh sebab ada kawan baik aku ni dah cukup 40minggu mengandung tapi masih belum ada apa2 tanda untuk bersalin. Sekarang setiap hari dia kena pergi ke hospital untuk cek CTG. Aku whatsapp dia tanya khabar,tanya jugak mana tau dah ada tanda tapi belum ada sakit contraction..( macam aku masa mengandung Ammar,minggu ke 38 ada sikit darah turun ) tapi lagi 4 hari nak sampai due date baru bersalin.. Lepastu,dia tanya aku boleh ke minum air selusuh kot kot boleh cepat bersalin? Ni aku nak tegaskan, Tolong yer ...tolong sangat2..pada sapa yang baca post ni,yang nak cari tips tentang air selusuh.. Tolong jangan minum air selusuh sehingga bukaan sudah 4-6cm sahaja!!! (ada gynae yang hanya benarkan minum air selusuh bila bukaan sudah 8cm) Ini bukan perkara remeh dan aku tulis ni berdasarkan pengalaman aku sendiri yang masa tu aku dipaksa minum air selusuh pada hari selepas turun darah tu lagi.. Aku paling ingat MIL aku mintak dekat sorang Ust